1.Dine målgrupper

At definere, hvem du betjener med dit produkt eller tjenesteudbud, er det første kerneelement i din forretningsmodel. Det er højst sandsynligt, at du har flere og tilsyneladende overlappende mål, men at gruppere disse mål i tre klynger og rangordne dem med hensyn til deres betydning for dit forretningsfokus er et vigtigt første skridt. Når det er defineret, er det lettere at udforske den historiske overbevisning om disse målgrupper og dine antagelser om, hvordan dit forhold til dette publikum. Mange har brug for at udvikle sig, når din forretningsmodel udvikler sig.

2.Dit produkt 

Kortlægning af dit produkt- og tjenestetilbud mod din målgruppe og definer de behov, dit nuværende tilbud stræber efter at løse, bringer disciplin til det, du tilbyder. Efterhånden som organisationer vokser, kan de udvide deres produkt- og tjenestetilbud af forskellige årsager. Bevidst at tilpasse dit tilbud til dine målgrupper kan resultere i, at du omdefinerer, hvad du tilbyder, eller det kan identificere et nyt mål at tjene. Denne udforskning resulterer ofte i større klarhed om, hvad man skal eliminere, og hvor man kan øge fokus på kort sigt.

3.Din tilstedeværelse 

Begrebet tilstedeværelse i forretningsstrategi kommer direkte fra marketingstrategi eller brand udviklingsstrategi. Jeg anbefaler ikke at dykke dybt ned i din tilstedeværelse, men at forstå konceptet med din enheds essens er afgørende for at forme en unik position for dig selv i det, der næsten altid er et overfyldt, meget konkurrencepræget marked. Jeg definerer essensen meget enkelt: hvad du er bedst til, og hvad der er vigtigst for dig. Når du ser fremad, vil du fortsætte med at investere og beskytte det, du er bedst til, og du vil søge partnere og samarbejdspartnere, der deler det, der er vigtigt for dig. At gøre dette klart foran sparer mange frem og tilbage samtaler i planlægningen senere.

4.Din unikke strategiske position

Vi vil alle være unikke! Organisationer har et imperativ til at skelne sig ud, et konkurrencemæssigt imperativ. Hvis du ikke stræber efter at fastslå din forskel i hjerter og sind hos dem, du betjener, vil markedet gøre det for dig, og du vil muligvis ikke lide resultatet. Selvom udførelse af en stærk markedsførings- og kommunikationsplan er den måde at sikre, at markedet holder dig i det nøjagtige rum, du ønsker. Definition af din ideelle unikke strategiske position er et kerneelement i din forretningsmodel, som du skal adressere tidligt og løbende teste imod.

Næste gang du diskuterer skift til din forretningsmodel, anbefaler jeg kraftigt, at du stopper og omformer din tænkning omkring disse fire kerneelementer, inden du fortsætter. Hvem ved, du kan finde ud af, at det skift, som nogen går ind for, ikke er et godt skift for dig.