1: Find ud af, hvorfor du bruger sociale medier

Selvom sociale medier er udbredt i vores liv, er der ingen regel, der siger, at du skal bruge det. Så det første spørgsmål som man stiller i enhver social mediestrategi er, hvorfor overhovedet gøre det? Hvad er forretningsværdien? Fokuser på det, du forsøger at opnå som en virksomhed, og hvordan sociale medier understøtter det.

2: Identificer, hvor din målgruppe er på den sociale platform

Det første element i en social strategi er dit publikum. Hvem prøver du at nå ud til? Du skal sammensætte en målgruppe for hver eneste sociale kanal, fordi dit publikum på YouTube sandsynligvis vil være forskelligt fra dit publikum på Facebook.

Historisk har vi tænkt på sociale medier vandret – som om det er en ting – men det er det ikke. Det er en række kanaler, der hver har forskellige formål og målgrupper.

3: Opret indholdstemaer omkring det unikke i virksomheden

Når du har identificeret dit publikum efter platform, skal du overveje, hvilke indholdstemaer der vil give mening overfor dit unikke publikum.

Inden for disse temaer planlægger du, hvilke sociale indlæg du vil sende, og nøgleelementerne i dette indhold. 

4: Beslut hvordan du forstærker dit sociale indhold

Når du har skitseret dine indholdstemaer, skal du tænke over forstærkning. Hvis du vil lave et ugentligt LinkedIn indlæg, bortset fra bare at lave indlægget, hvordan finder folk frem til det? Hvordan vil du få ordet ud? Har du brug for at tillægge paid marketing på?

5: Mål din succes

Det sidste trin i din strategi er at måle effektivitet og ydeevne. Det er vigtigt at se på alle komponenterne i succes. Et aspekt af det er at måle, hvor mange mennesker der ser, kan lide og dele dine indlæg. Og hvis trafikgenerering fra sociale medier er nogle af dine mål, skal du også se på disse data.