Har du det nogensinde som om, at møderne på din arbejdsplads varer en evighed? Føler du, at I bruger timer på at diskutere noget, som kunne være klaret på ti minutter? Så er det nu ikke alene, for der er vist mange danskere, der har et lidt anstrengt forhold til møder. Selvom det er nødvendigt og gavnligt, så er det nemlig ikke altid, møderne forløber særligt effektivt, og det er rigtig ærgerligt. Men det kan der blive lavet om på! Det er nemlig ikke raketvidenskab at holde et godt møde, og det kan du få meget mere at vide om i denne guide.

Få styr på teknikken

De fleste kender sikkert til fjernbetjeninger, der ikke virker, og projektorer, der pludselig lukker ned midt under præsentationer. Mødet kan for alvor trække i langdrag, hvis der ikke er styr på teknikken, og derfor er det afgørende, at I bruger noget tid på at sørge for, at det hele er i orden. Skift de ting ud, der ikke virker, og køb de nye ting i god kvalitet. I kan for eksempel tage et kig på siden NEETS, der har et hav af forskellige produkter, der kan hjælpe jer igennem mødet. NEETS tilbyder for eksempel en smart bordbrønd med tilhørende kabelpose, så I undgår rod med ledningerne på skrivebordet.

Sæt en dagsorden

Det siger sig selv, at det er svært at holde et effektivt møde, hvis I ikke har en klar plan for, hvad der skal foregå. Derfor er det nødvendigt at sætte en dagsorden, så alle er helt klar over, hvad der skal ske. På den måde undgår I for mange sidespor, så mødet forhåbentligt kan forløbe gnidningsfrit og effektivt. Ved større møder skal der også altid udpeges en god og kompetent ordstyrer, som kan sørge for, at alle kommer på banen, og at I kommer rundt om alle emnerne på dagsordenen.