De fleste af os vil nok kunne nikke genkendende til det her med at hovedet til tider er fyldt med tanker og at vi nogle gange kan mærke pulsen stige på grund af mange opgaver. Måske vi ligefrem kan have svært ved at balancere forholdet mellem arbejde og privatliv og mærker det på familielivet? Det er en helt normal følelse, som kan skyldes stress. Husk at hvis stresset stammer fra dit job, kan du ofte få hjælp til at tale med en professionel og få øvelser. Det kan du læse mere om her, ligesom dine nærmeste ledere er personer, der skal kunne rumme dialogen om stress og trivsel.

Stresser du over arbejde, privatliv eller alt midt imellem? Vi forsøger her at bringe en række bud på, hvordan du får stressen til at gå væk.

Indsigt: find ud af, hvad der stresser dig

Det kan måske lyde en smule indlysende, men i stedet for at sætte sig og fokusere på problemet, danser mange om den varme grød.

Men med få midler kan du tage det der abstrakte tankemylder og prøve at skabe dig et overblik. Ved at skrive ned, hvad der går dig på, hvad du føler du skal nå, hvad du er bekymret for og meget mere får du skabt et overblik.

Og ja, det kan godt være, der er mere end bare en ting, der stresser, men bare skriv det ned. Øvelsen handler om at skabe overblik.

Prioriter: listen, der hjælper dig i gang

Nu hvor du i sidste øvelse har skrevet de ting ned, som går dig på, er det tid til at sætte dem i rækkefølge. Nogle problemer vil nemlig fylde mere end andre.

Du vil nok have en række idéer til, hvad du kan gøre ved problemet, så start evt. med at skrive potentielle løsninger ned efter hvert problem først. For nogle gange kan det være bedste at rydde et par mindre og mere overkommelige udfordringer ad vejen før man tager hul på et større problem. Det bygger momentum og hjælper dig i gang.

Prøv: Afprøv dine løsninger

Har du løsningerne klar? Super! Har du ikke alle på plads eller kun få? Helt i orden – nogle gange dukker idéen op på en cykeltur, i bussen eller midt i madlavningen. Der skal nok komme idéer.

Med liste og løsninger på plads, er det tid til at blive praktisk. Du kan nu afprøve dine løsninger ved at f.eks. tale med din chef om mængden af opgaver, få din partner til at gøre X eller Y et par gange ekstra om ugen, få startet på de løbeture der skal cleare hovedet og så videre.